چرا خودروهای خارجی در ایران گرانند؟
به گزارش اینجاخبر نگاهی به قیمت انواع خودروهای خارجی در بازارهای جهانی و کشورهای مختلف نشان میدهد این خودروها چند برابر گرانتر در بازار ایران به فروش میرسند که البته دلایل متعددی دارد و ریشه آن به مسائل مختلفی از سیاست گذاری نادرست تا ساختار اشتباه نظام اقتصادی در کشور برمیگردد.
به عنوان مثال در حال حاضر قیمت یک دستگاه تویوتا کمری ۲۰۱۸ در کشوری مانند امارات حدود ۳۰۰ میلیون تومان است اما در ایران اگر با همین مشخصات و کیفیت پیدا شود حدود ۲ میلیارد تومان قیمت دارد. یا اینکه یک دستگاه پرادو چهار درب ۲۰۱۴ از حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شده در حالی که در کشوری مانند امارات همین خودرو حداکثر به قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار فروخته میشود که معادل ریالی آن با در نظر گرفتن نرخ ۵۰ هزار تومانی برای هر دلار، به پنج میلیارد تومان میرسد. البته این قیمت پرادو ۲۰۲۲ و حتی صفر کیلومتر است.
از دیدگاه کارشناسان صنعت و بازار خودرو، آزاد شدن واردات خودرو حتی با تعرفه صفر درصد نمیتواند مشکل صنعت و بازار خودرو را حل کند چرا که باید در سطح کلان تصمیمات مهمی گرفته شود و اصلاحات اساسی در حوزههای مختلف نظام اقتصادی اتفاق بیافتد تا بتوان امیدوار به حل چنین مشکلی بود. چرا که در غیر این صورت به محض آزاد شدن واردات خودرو همه تولیدکنندگان و حتی مونتاژ کنندگان خودرو حتی یک محصول خود را هم نمیتوانند بفروشند و نتیجه آن تعطیلی این صنایع و بیکاری خیل عظیم پرسنل، کارمندان و کارگران آنهاست و در مقابل مشکل کنونی در بازار خودرو نیز حل نخواهد شد.
برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند که تحریمهای کشورهای غربی و آمریکا علیه ایران به ویژه در سالهای اخیر بلای جان اقتصاد و صنایع مختلف شده است که حاصل آن تورم و بالا رفتن سطح قیمتها به صورت مداوم به دلیل افزایش فشار هزینه در بخش تولید است که سبب شده هزینه تمام شده یک محصول را در کشور به اندازهای بالا برد که توان رقابت را در بازارهای جهانی نداشته باشد. همین مسئله سبب شده تا کارهایی مانند دلالی، بازرگانی و پس از آن مسکن برای مردم ازهر حوزه دیگری برای سرمایهگذاری به صرفهتر و سودآورتر باشد.