دوره تسهیلگری گردشگری و ساماندهی خرید و فروش بلیط هواپیما در منطقه آزاد اروند
به گزارش اینجاخبر مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، از برگزاری یک دوره آموزشی تسهیلگری در حیطه گردشگری خبر داد.
امیرهوشنگ بابامرادی مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی این سازمان، بیان کرد: بهمنظور بهروز رسانی اطلاعات جهت جذب گردشگر و معرفی جوامع محلی و توسعه گردشگری، اولین دوره آموزشی تسهیلگری در حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند سال ۱۴۰۳ برگزار شد.
وی با بیان اینکه این دوره آموزشی با موضوع اماکن گردشگری و صنایع دستی برای تورگردانان برگزار شد، گفت: این کارگاه آموزشی در مدت ۱۲ ساعت توسط استاد فرزاد رشیدی مشاور پروژههای توسعه مدیریت گردشگری برگزار شد.
مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: این دوره آموزشی با تاکید بر اکوتوریسم در مناطق آزاد کشور شکل گرفت و دارای سه سرفصل کلی بود.
بابا مرادی یادآور شد، آمایش منابع فرهنگی با تاکید بر تسهیلگری در مناطق آزاد، نقش اکوتوریسم در حفاظت و ترویج از منابع فرهنگی با مضمون صنایع دستی و نقش تسهیلگری در مدیریت مقصد گردشگری با پایلوت قرار دادن منطقه آزاد اروند، سرفصلهای این کارگاه آموزشی بودند.
بر اساس این گزارش، دوره آموزشی تسهیلگری گردشگری با تاکید بر اکوتوریسم در مناطق آزاد کشور، طی روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه جاری برای بهرهمندی علاقهمندان و فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.
رئیس دفتر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست هم اندیشی با مدیر فرودگاه بین المللی آبادان و روسای ایستگاه و نمایندگان شرکت های هواپیمایی مستقر در این فرودگاه، ساماندهی خرید و فروش بلیط های هواپیما را مورد بررسی قرار دادند.
امیرهوشنگ بابا مرادی ضمن تأکید بر ضرورت تنظیم عرضه بلیط هواپیما، این نشست را پیرو بیانات امام جمعه محترم شهرستان آبادان مبنی برکنترل قیمت بلیط های هواپیما عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط حاکم بر منطقه پیشنهاد شد باتوجه به نظرات ارائه شده؛ جلسه ای مشترک با حضور سازمان منطقه آزاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیر فرودگاه برای افزایش پروازهای فرودگاه بین المللی آبادان و بررسی موضوع کنترل نرخ بلیط ها برگزار شود.
بابامرادی ادامه داد: از جمله پیشنهادات مورد بحث در این جلسه تأمین بلیط با نرخ مناسب برای افراد بومی منطقه با ارائه کارت شهروندی بود که این مهم جهت اجرایی شدن می بایست به جد دنبال شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به موارد طرح شده از سوی حاضرین، ساماندهی مرز شلمچه جهت کوتاه کردن دست فروشندگان غیرمجاز را یک ضرورت مهم دانست و افزود: با توجه به حضور پرشمار نفرات غیرمجاز در مرز شلمچه، پیشنهاد شد تا با راه اندازی یک استراحت گاه موقت در پایانه مرزی از طریق بخش خصوصی، اتباع خارجی ورودی توسط آژانس داران به سمت آبادان و خرمشهر هدایت و یا برای عزیمت به دیگر استان ها جهت تهیه بلیط راهنمایی های لازم را دریافت کنند.
امیرهوشنگ بابامرادی برقراری پروازهای خارجی پس از راه اندازی دفتر وزارت خارجه در منطقه را دیگر موضوع مطرح شده عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش داریم در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه، با راه اندازی پروازهای مستقیم مسیر مسقط، استانبول و دبی به آبادان و بالعکس؛ خطوط پروازهای بین المللی فرودگاه آبادان مجددا برقرار شوند.
رئیس دفتر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به بررسی های صورت گرفته بر آمار مسافرانی که از فرودگاه آبادان تردد داشته اند و باتوجه به میزان بالای تقاضا برای افزایش پروازهای داخلی طی هفته های اخیر، اذعان داشت: با پیگیری های انجام گرفته توسط مدیریت جدید فرودگاه آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند، تعداد پروازهای داخلی افزایش چشمگیری داشته، تا جایی که جمعه ۲۵ خرداد ماه آمار ۱۳پرواز ورودی و ۱۳ پرواز خروجی برای فرودگاه آبادان به ثبت رسید که بالغ بر ۸۰درصد مسافران این پروازها را اتباع کشور عراق تشکیل می دادند.
لازم به ذکر است در این جلسه احسان الواری نژاد مدیر فرودگاه آبادان و روسای ایستگاه های مستقر در فرودگاه آبادان پیشنهادات خود را برای هرچه بهتر شدن خدمات مسافران ورودی و خروجی از فرودگاه بیان نموده و درخصوص سایر مسائل و مشکلات موجود نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ همچنین برای ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر مقرر شد جلسات هم اندیشی به طور مستمر برگزار شوند.
فرودگاه بینالمللی آبادان که با نام «فرودگاه بینالمللی آیتالله جمی آبادان» نیز شناخته میشود؛ جز اولین فرودگاههای ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از فرودگاه بینالمللی مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد. در سال ۱۳۴۶ فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در مساحتی حدود ۶۶/۳۷۲ هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد. فرودگاه آبادان به عنوان فرودگاه کمکی و احتیاطی فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بود و هرگاه به دلایلی جوی و سایر عوامل، پروازی قادر به نشستن در فرودگاه مهرآباد نبود از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده میکرد.