آغاز واردات خودروهای هیبریدی به منطقه آزاد اروند
به گزارش اینجاخبر رئیس هیئت مدیره مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خبرداد: پیرو مصوبات اخیر هیئت دولت در سال گذشته و ابلاغیه اخیر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، واردات خودروهای هیبریدی به منطقه آزاد اروند آغاز شد.
علی زارعی گفت: پیرو مصوبات اخیر هیئت دولت در سال گذشته، در راستای خدمت رسانی به مردم شریف شهرستان های آبادان و خرمشهر ، ابلاغیه ای از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور صادر شد که طی آن، شهروندان محترم می توانند خودروی هیبریدی وارد کنند.
وی افزود: طبق ابلاغیه صادره از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، کلیه متقاضیان و اشخاص حقوقی واجد شرایط می توانند واردات خودروهای هیبریدی با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی و ارزش حداکثر ۴۰ هزار دلار از محل سپرده ارزی خود آغاز نمایند.
مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در حدود ۴۵ هزار خودروی پلاک منطقه آزاد اروند در حال تردد هستند، این اقدام ، نوید بخش جهش در توسعه بازار رقابت و خدمت رسانی به مردم شریف آبادان و خرمشهر است و امیدواریم با آغاز فرآیند واردات خودورهای مذکور، شاهد حرکت به سوی بازاری جدید و فعال در حوزه حمل و نقل زمینی و خدمات رفاهی حمل و نقل نوین در منطقه باشیم.
علی زارعی در خصوص شرایط لازم برای واردات این خودورها به اروند گفت: سازمان منطقه آزاد اروند آمادگی ارائه خدمات به متقاضیانی که الزمات قانونی از قبیل افتتاح سپرده ارزی، ثبت آماری، دریافت تاییدیه استاندارد و ضوابط آلایندگی را دارند ارائه دهد که شهروندان محترم در چارچوب این شرایط می توانند
اقدام به واردات نمایند.
این مقام مسئول افزود: شایان ذکر است که قبل از ابلاغ مصوبه مذکورفرآیند واردات خودروهایی از قبیل کامیون، ون، اتوبوس، مینی بوس و وانت های دو کابین و تک کابین هایلوکس به منطقه آزاد اروند نیز عملیاتی شده بود.
مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در پایان خاطر نشان کرد: متقاضیان برای کسب اطلاعات
بیشتر می توانند به مدیریت بهبود کسب و کار و توسعه رقابت این سازمان مراجعه کنند.
درخودروهای معمول با موتور درون سوز بنزینی، انرژی موردنیاز برای حرکت خودرو، توسط سوختن بنزین در موتور بنزینی تأمین میشود. در خودروهای برقی، نیروی برق ایجاد شده به کمک مجموعهای از باتریها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخها منتقل میکنند اما خودروهای هیبریدی مجهز به هر دو نوع موتورهای ذکر شده هستند و درواقع بیش از یک نوع پیشرانه برای حرکت و کاردارند.
بهطورکلی کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. گاهی خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی اشتباه گرفته میشوند؛ در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. این در صورتی است که خودروهای برقی فقط موتور الکتریکی دارند.
در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچکتر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف میکنند، سبکتر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی میآیند. این در صورتی است که موتورهای حجیمتر، سیلندرهای بزرگتر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می شود.
سه گونه ی اصلی خودروهای هیبریدی این فرآیند را با کمی تفاوت اجرا می کنند که در ادامه به طور خلاصه با هر کدام از آنها آشنا خواهید شد.
- خودروی هیبریدی که به وسیله ی موتور احتراقی و انرژی حاصل از آن شارژ می شود.
- خودروی هیبریدی که انرژی مورد نیاز جهت ذخیره در باتری ها را از طریق جذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورد.
- خودروی هیبریدی که به صورت مستقل و از درگاه های برق مخصوص شارژ می گردد.
خودروهای هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را بصورت الکتریسیته در باتریها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده میکنند.
همچنین در این مدل خودرو، موتور بنزینی همیشه روشن نیست؛ بهطور مثال هنگام پارک کردن یا توقف در ترافیک یا پشت چراغقرمز، موتور خاموش شده و موتور الکتریکی فعال و روشن باقی میماند، درنتیجه سوخت کمتری مصرف و آلودگی کمتری تولید میشود.
مدیریت تغییر حالت حرکت، بین موتور بنزینی و موتور الکتریکی در شرایط مختلف رانندگی و جاده، کاملاً هوشمند بوده و توسط کامپیوتر مرکزی خودرو کنترل میشود.
انواع تکنولوژی خودروهای هیبریدی
برای آن که کمی تخصصی تر این خودروها را بشناسید، شما را با ۴ گونه ی اصلی، بیشتر آشنا می کنیم
پلاگین هیبریدی
اولین گروه که مجموعه ای کاملا اختصاصی است و تنها از طریق شارژ برقی با سوکت های مخصوص، انرژی خود را به دست می آورد، نوع پلاگین هیبریدی نام دارد. تقریبا بهترین و جدیدترین خودروهای هیبریدی از این گروه می باشند. در اصطلاح به خودروهای هیبریدی پلاگین ( PHEV ) می گویند. در این گروه، خودرو می توان به صورت مستقل و ترکیبی از هر دو سوخت استفاده کند. این گروه نسبت به ۳ گروه دیگر مزایا و سازگاری بیشتری دارد.
هیبریدی سری
خودروهای هیبریدی سِری ابتدا بر روی مصرف انرژی الکتریکی حساب می کنند و به همین دلیل از تمامی انواع مختلف خودروی هیبریدی، میزان آلایندگی کمتری دارند. این خودروها تنها در هنگام اتمام شارژ باتری از موتور احتراقی بهره می گیرند. اما مشکل جایی است که به علت همین نوع عملکرد، آنها مجبورند باتری هایی بسیار بزرگتر از سایر گونه ها داشته باشند.
هیبریدی موازی
برعکس نوع سری، این گونه از خودروی هیبریدی به صورت پیش فرض، از موتور احتراقی کمک می گیرد و زمانی موتور الکتریکی به کار می افتد که خودرو نیازمند دریافت توان بیشتر باشد.
این نوع کارکرد بدان معنا نیست که در این خودروها همواره می بایست از سوخت فسیلی استفاده کنید؛ اما در تکنولوژی خودروهای هیبریدی موازی، شما در هنگام استفاده از موتور الکتریکی، با محدودیت مسافت بیشتری مواجه هستید. البته این گروه نیز بسیار محبوب بوده و تکنولوژی های پیچیده و بسیار پیشرفته ای جهت مدیریت استفاده از منابع انرژی خود دارند.
سیستم هیبریدی ملایم
این سبک از خودروهای هیبریدی، محدودترین اما جذاب ترین گروه هستند. خودروسازان خودروهای سوپر اسپرت به تازگی از این تکنولوژی خودروهای هیبریدی استفاده کرده اند.
جالب است بدانید فِراری یک خودروی فوق العاده جذاب و سریع در این گروه دارد. این سیستم تماما بر پایه ی انرژی فسیلی کار می کند و موتور الکتریکی و باتری های بسیار کوچک آن در جهت شتاب دهی و افزایش قدرت موتور نیرومند احتراقی آنها است. در این سری، خودرو نمی تواند تنها با استفاده از موتور الکتریکی حرکت کند.
در دوره ای که واردات خودرو به کشور آزاد بود برخی از نمایندگی خودروسازان بزرگ اقدام به واردات انواع خودروهای هیبریدی از برندهای مختلف به بازار ایران کردند. که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می شود
تویوتا پریوس
این خودرو که با ظاهر متفاووت به بازار ایران آمد به عنوان پرچمدار خودروهای هیبردی ژاپنی در ایران مطرح است.
موتور بنزینی تویوتا پریوس هیبرید ۱۸۰۰ سی سی حجم و قابلیت تولید ۱۱۰ اسب بخار را داراست و در ترکیب با موتور برقی ماشین در مجموع ۱۲۱ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده ماشین قرار می دهد.
مجموع گشتاور تولیدی موتور برقی و بنزینی تویوتا پریوس در ترکیب با یکدیگر ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور است. تویوتا پریوس استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس کرده است. این خودرو در سیکل ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر تنها به حدود ۵ لیتر بنزین نیاز دارد. یک گیربکس CVT یا دنده متغیر وظیفه انتقال قدرت تویوتا پریوس به چرخ های ماشین را داراست.
تویوتا پریوس در بازار ایران در تیپ های ۲ ، ۳ و تیپ C موجود است.
تویوتا کمری XLE
دومین خودروی هیبردی تویوتا در ایران است که استقبال خوبی نیز از آن در بازار شده است.
ظاهر تویوتا کمری هیبرید ۲۰۱۸ شباهت بسیار زیادی به تویوتا آریون نسل جدید دارد. تویوتا کمری هیبرید در بازار دارای رقبایی مانند هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید است. این ژاپنی برقی – بنزینی در کلاس خودروهای خانوادگی قرار دارد که از کیفیت بالاتری نسبت به بقیه رقبا برخوردار است.
در تویوتا کمری هیبرید مدل ۲۰۱۸ از یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر همراه با یک موتور الکتریکی و یک باتری برای پیشرانه استفاده شده است. این موتور۴ سیلندر میتواند ۱۵۶ اسب بخار ایجاد کند.
هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید
هیوندای سوناتا خودرویی است که در بازار ایران طرفداران زیادی دارد . سوناتا با نسل ششم و تولید بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وارد جاده های ایران شد. این خودرو در ایران با کد YF و در سال ۲۰۱۵ با کدLF که چهره جذاب تر و مدرن تری داشت، توانست نظر قشر جوان را جلب کند.
هیوندای در مدل سوناتا ۲۰۱۸ زبان طراحی خود را عوض کرد و به جای استفاده از خطوط شکسته و تهاجمیسبک اروپایی را مد نظرقرارداد.
هیوندای سوناتا هیبرید پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر دارد که با بطری های پلیمری ترکیب شده است. سوناتای هیبرید از دو پیشرانه بنزینی – الکتریکی استفاده می کند که موتور بنزینی قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور است.
یکی از نکات مثبت سوناتا هیبرید سیستم بازیابی انرژی ترمزگیری است که به شارژ سریع تر باطری های موتور برقی ماشین کمک میکند . سوناتا هیبرید از یک گیربکس ۶ سرعته شیفت ترونیک استفاده میکند.
هیوندای سوناتا هیبرید در سه تیپ GL، GLS و GLS PLUS در بازار موجود است.
میتسوبیشی اوتلندر phev
میتسوبیشی اوتلندر phev جدیدترین محصول کمپانی ژاپنی میتسوبیشی در کشورمان است. شاید بهتر است بگوییم میتسوبیشی اوتلندر phev اولین شاسی بلند ۷ نفره هیبریدی فول سایز است که با مصرف سوخت میانگین حدود ۶ لیتر بسیار کم اشتهاتر از نسخه بنزین سوز است.
میتسوبیشی اوتلندر phev دارای دو موتور است که یکی بنزینی ۲۰۰۰ سی سی با توان خروجی ۱۴۰ اسب بخار و یک موتورالکتریکی که ۸۰ اسب بخار قدرت دارد در مجموع این خودرو ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
خودروی میتسوبیشی Phev با باتری ۱۲ کیلووات ساعتی، قادر به طی مسافت ۵۲ کیلومتر است.
لکسوسNX300H
یکی از پیشرفته ترین خودروهای شاسی بلند لکسوسNX300H است این خودروی شاسی بلند به سبب ویژگی های ظاهری و فنی از محبوبیت خاصی برخوردار است .
کیا اپتیما هیبریدی
کیا اپتیما یکی از سدان های سایز متوسط پر طرفدار و پر فروش در ایران است که برای اولین بار اطلس خودرو نمونه هیبریدی کیا اپتیما را با مدل ۲۰۱۸ معرفی کرده است.
از سال ۲۰۱۱ یعنی نسل سوم کیا اپتیما ، نمونه هیبریدی معرفی شد و کیا اپتیما هیبریدی که به ایران ورود پیدا می کند نسل چهارم است که از سال ۲۰۱۶ وارد بازار شده است.
کیا اپتیما هیبرید در بخش فنی کاملاً مشابه دوقلو غیر همسان خودش یعنی هیوندای سوناتا هیبریدی است و این یعنی کیا اپتیما هیبریدی از یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی که در ترکیب با یک موتور برقی که با بطری پلیمر لیتیوم ۱.۶ کیلوواتی تغذیه میشود تولید نیرو می کند و این میزان نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک به چرخ های جلو کیا اپتیما هیبرید منتقل می شود.
تویوتا CH-R هیبریدی
تویوتا CHR تنها کراساوور کوچک بازار خودرویی کشور محسوب میشود که به پیشرانه هیبرید مجهز شده است و از این نظر هیچ رقیبی برای آن وجود ندارد.
این خودرو در دو نسخه HV و TURBO و در ۴ تیپ Dynamic، Premium، Lounge و Icon در بازار داخلی عرضه میگردد که در این میان Icon سادهترین و Dynamic کاملترین تیپ این خودرو محسوب میگردد
پیشرانه استفادهشده برای نمونه HV کاملاً مشابه پیشرانه نصبشده بر روی تویوتا پریوس است؛ به این صورت که این خودرو علاوه بر پیشرانه بنزینی ۱۷۹۸ سیسی به یک پیشرانه الکتریکی نیز مجهز شده است که درمجموع ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند.
BMW i8
BMW i8 یکی از خودروهای جنجالی بازار ایران بود که بعد از ورود تا مدتی شماره گذاری نشد. طراحی منحصر به فرد در کنار تکنولوژی بالای ساخت این خودرو، ظاهر آن را کاملا متمایز جلوه می دهد.
آی ۸ از یک موتور بنزینی ۳ سیلندر توربو شارژ در کنار یک موتور برقی استفاده می کند که مجموع قدرت تولید شده توسط این دو نیروی محرکه به ۳۶۰ اسب بخار می رسد که شتابی کمتر از ۴.۵ ثانیه را برای این خودرو رقم می زند.