بیست نکته حیاتی از آنچه در متروپل گذشته
به گزارش اینجاخبر کورش حصیرباف نماینده استان سمنان و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها و مسئول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در جریان ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها گزارشی در خصوص حادثه متروپل آبادان ارائه داد و نکات مهمی مطرح کرد که بخشی از حقایق را روشن میکند. این موارد به اختصار در بیست نکته گنجانده شدند :
۱️⃣ ابتداییترین مقرارت ملی ساختمان در پروژه متروپل رعایت نشده است.
۲️⃣ شهرداری آبادان در پروژه متروپل آبادان در حوزه کاربری و زمین مشارکت کرده بود.
۳️⃣ شش سرمایهگذار دیگر هم بودند که کنار کشیدند و در نهایت آقای عبدالباقی به عنوان سرمایهگذار هفتم وارد شده و پروژه را در اختیار میگیرد.
۴️⃣ این پروژه و مشارکت شهرداری در شورای شهر دوره پنجم آبادان هم به تصویب رسیده بود.
۵️⃣ نقشه این پروژه در دفتر طراحی نقشیار طراحی میشود و ناظر پروژه هم این دفتر است در حالیکه بر اساس قانون باید هم طراحی نقشه و هم نظارت به سازمان نظام مهندسی واگذار میشد.
۶️⃣ در سال ۹۶ شهرداری پروانه ساخت را صادر میکند اما پیش از آن تخلفات گسترده ای رخ داده بود. به طوری که اطلاعات آبادان در این خصوص نامهای به دادستانی میزند و دادستانی هم به شهرداری تذکر تا در پروانه و ادامه پیمانکار بازنگری کند.
۷️⃣ ضعف دیگر این پروژه واگذاری پروژه به شخصی (عبدالباقی) است که ذیصلاح نیست و صلاحیت ساخت و ساز ندارد و فردی عادی است. تنها به دلیل توانمندی از نظر مالی واگذار میشود.
۸️⃣ در سال ۹۶ مهندسین دفتر طراحی نقشیار به آقای عبدالباقی در خصوص نقصهای پروژه تذکر میدهند و چون پیمانکار توجه نمیکند مهندسین طراح و مشاور از کار کنار میکشند.
۹️⃣ در سال ۹۸ شهرداری ملزم به استخدام مهندس طراح و ناظر جدید میشود و با توجه به تذکر دادستانی، مهندسین از سازمان نظام مهندسی معرفی میشوند و متأسفانه همین مهندسان با تخفیف ویژه این مسئولیت را قبول میکنند و در اواخر ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ با وجود تخفیفات ویژه آقای عبدالباقی پول را پرداخت نمیکند و مهندسان مشاور و طراح به دلیل دریافت نکردن پول و نقص های فنی از کار کنار میکشند.
? متاسفانه شهرداری هم در این مسئله ورود جدی نمیکند و کار پیش نمیرود و در سال ۱۴۰۱ هم با وجود تذکرات و نقصهای فنی زیاد پروژه پیش میرود و آقای عبدالباقی هم توجهی به این مشکلات نمیکند.
بر اساس ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور آن منطقه به عنوان منطقه آزاد معرفی شده و تمام اختیارات اقتصادی بر عهده رئیس سازمان منطقه آزاد اروند بوده است و مدیران دولتی اختیاری در آن منطقه نداشتهاند و شهرداری هم میبایست با هماهنگی منطقه آزاد نظارت کند که این دوگانگی مدیریت مشکلات زیادی به وجود آورده است.
مهمترین مشکل فنی سازه، طراحی ترکیبی از بتن و فلز بود. بر اساس این طراحی سقف پروژه از بتن و ستونها فلزی بود. بتنی هم که استفاده شده بود از روش جدید بتن وافل بود که میبایست متخصص خبره آن را اجرا میکردند که متاسفانه استفاده نشده است.
در گرمای تابستان آبادان باید عملآوری بتن به درستی انجام میشد که مشاهدات نشان میدهد این کار به درستی انجام نشده است.
جای تأسف دارد که در قسمتهایی از سازه میلگرد به اندازه کافی استفاده نشده و جوشکاری که اهمیت زیادی دارد نصفه کاره رها شده بود و ستونها در محل جوشکاری شده بود که آییننامه مبحث دهم مقررات ملی ساختمان تاکید میکند که در پروژههای بزرگ باید جوشکاری در کارخانه انجام شود و کیفیت کافی را داشته باشد.
پروژه در طبقه نهم از ۲۲ هزار متر به ۴۵ هزار مترمربع میرسد و در طبقه پنجم و دهم پارکینگ بوده است و ساختمان متروپل ۱ نیز در کنار این پروژه وجود داشته است و میخواستند برای حل مشکل پارکینگ با یک پل دو ساختمان را به هم وصل کنند.
در ضوابط شهرسازی مشکلات زیادی وجود داشته است و با وجود اینکه این پروژه از تامین پارکینگ موردنیاز خود عاجز بوده در طرح اصلی برای این ساختمان پارکینگ عمومی درنظر گرفته شده بود.
به دلیل بالا بودن سطح آب نباید ۳ طبقه الان به پروژه اضافه میشد اما میبینیم که اضافه شده است.
مسائل ایمنی و مبحث سوم و دهم مقررات ملی ساختمان و مقرارت قانونی ساختمان اصلا در این ساختمان اعمال نشده است و اگر کوچکترین مقررات اعمال میشد این اتفاق نمیافتاد.
این ساختمان حتی تست ماهیانه بتن و ستونها را هم نداشته و بصورت کاملاً ابتدایی ساخته شده است.
خطاب به شوراهای شهر : به قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان و مقررات ملی ساختمان پایبند باشید