مغروقه های خارج شده از آبراه اروند چه میشوند؟
به گزارش اینجاخبر  نورالله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری با رسانه که به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر برگزار شده بود ضمن تشریح آخرین وضعیت بندر خرمشهر به سوالات آنها پاسخ داد. این کنفرانس در دفتر مدیر بندر خرمشهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد که فیلم برخی از بخش های آن در انتهای گزارش آمده است.   اسعدی با اشاره به خارج سازی ۱۸۶ مغروقه زمان جنگ در محدوده ی آبراهه ی اروند و بندر خرمشهر تا کنون، گفت: طبق ماده های ۵۱ و ۳۷ قانون دریایی، کشتی های خارج شده باید بفروش برسند و بخشی از هزینه های خارج سازی سازمان بنادر را تامین کنند. اگر مالک مغروقه مشخص باشد باید هزینه های خارج سازی آن را کامل بپردازد که چندین برابر مبلغ حاصل از فروش بقایای مغروقه است و اگر مشخص نباشد سازمان بنادر آن را خارج میکند. اسعدی

به گزارش اینجاخبر  نورالله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری با رسانه که به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر برگزار شده بود ضمن تشریح آخرین وضعیت بندر خرمشهر به سوالات آنها پاسخ داد. این کنفرانس در دفتر مدیر بندر خرمشهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد که فیلم برخی از بخش های آن در انتهای گزارش آمده است.

 

اسعدی با اشاره به خارج سازی ۱۸۶ مغروقه زمان جنگ در محدوده ی آبراهه ی اروند و بندر خرمشهر تا کنون، گفت: طبق ماده های ۵۱ و ۳۷ قانون دریایی، کشتی های خارج شده باید بفروش برسند و بخشی از هزینه های خارج سازی سازمان بنادر را تامین کنند. اگر مالک مغروقه مشخص باشد باید هزینه های خارج سازی آن را کامل بپردازد که چندین برابر مبلغ حاصل از فروش بقایای مغروقه است و اگر مشخص نباشد سازمان بنادر آن را خارج میکند.

اسعدی در پاسخ اینجاخبر درباره تعداد شاغلین مستقیم و غیرمستقیم بندر خرمشهر اظهار کرد: ۴۵۰ نفر نیروی مستقیم بندر با انوع رسمی، پیمانی یا قرار دادی هستند. ۱۰۰۰ نفر هم در حوزه ی شرکتهای زیر مجموعه بندر فعالیت میکنند که مستقیما با ما قرار داد دارند و در قالب قراردادهای بخش خصوصی با بندر جای میگیرند، اپراتور بندر هم ۵۳۰ نفر نیرو دارد، در شرکت تاسیسات دریایی هم نزدیک به ۶۰۰ نفر مشغول اند که در حوزه بندر فعالیت میکنند و نزدیک به ۵۰۰ نفر هم در ترددهای دریایی فعالیت میکنند. با این اوصاف رقم نهایی نزدیک ۳ الی ۴ هزار نفر از بندر خرمشهر ارتزاق میکنند.

مدیرکل بندر خرمشهر هم از پنج شناور لایروب هلندی از نوع هاپر [دارای مخزن برای ذخیره لای و تخلیه در دریا] گفت که بعد از قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر [بین ایران و عراق] برای بندر خرمشهر خریداری شدند و تحت تعهدات هردو کشور در آبراهه ی مشترک فعالیت میکردند و با آغاز جنگ تحمیلی به بنادر امام و بوشهر منتقل شدند و تا کنون به بندر خرمشهر باز نگشته اند. اسعدی گفت: این لایروبها زمانی میتوانند برگردند که با عراق برای لایروبی کل اروند به توافق برسیم. بزرگترین مشکلات ما در نقطه اروند به دریاست است که عمق آب ‌در بیشترین جزر به ۳ متر یا کمتر میرسد و در مد بیشتر از ۵ متر است. این آبراه ۶۲ مایلی نزدیک به ۴۱ سال است که لایروبی نشده و همین امر باعث حرکت ۱۰% خط تالوی به سمت عراق شده و جلوی ورود شناورهای با تناژ بالا [بیست هزار تن و آبخور ۹ متر] هم گرفته میشود.

‌مدیر کل بندر خرمشهر در توضیح احتمال تعرض به حریم رودخانه توسط اسکله های گردشگری نصب شده توسط بندر هم توضیح داد: جانمایی و نصب اسکله ها با مطالعات صورت گرفته و اگر عقب تر نصب میشدند به علت تجمع رسوبات، گل و لای مانع پهلو گرفتن شناورها میشد و هرساله باید اطرافشان لایروبی میشد. این اسکله ها مسیر کشتیرانی را تهدید نمیکنند.

اسعدی در پاسخ سوال خبرنگار اینجاخبر با موضوع علت توقفرتخلیه بار ته لنجی در بندر خرمشهر علیرغم استقبال از آن و صحت داشتن تسهیل تخلیه ته لنجی در دیگر بنادر افزود: باتوجه به کارکرد تجاری بندر خرمشهر، از نظر کمرگی تا به حال رویه های ته لنجی در اینجا نبوده و سابقه هم نداشته هنوز استقبالی از این موضوع نشده اما هم مجوزها گرفته شد و هم بندر و گمرک آمادگی لازم را در چارچوب دستور العمل ها دارند. قوانین بندر خرمشهر در رابطه با کالای ته لنجی مانند سایر بنادر کشور است و بعنوان بندر، تخلیه و بارگیری شناور بر عهده ی ماست اما گمرک در زمینه ترخیص کالا نقش دارد و شاید علت عدم استقبال تجار هم همین باشد بعلاوه این که بندر خرمشهر دورترین بندر است و این بعد مسافت هزینه ها را هم افزایش میدهد.